3 tips om structuur in je werk te brengen

structuur in je werk

Structuur is belangrijk voor een ontspannen gevoel, maar ook om meer uit je dag te halen. Dit kan een werkdag voor je werkgever zijn of een priv├ę dag die je thuis optimaal wilt besteden. Structuur geeft overzicht en zorgt ervoor dat je beter overziet wat je gedaan hebt en wat je nog te doen staat.

Digitaliseren

Allereerst is het belangrijk om je takenpakket uit je hoofd te halen en op papier te zetten. Of nog beter, digitaal te noteren. De HP Pavilion is daar een perfecte oplossing voor. Zet je taken op een rijtje en maak een begroting per taak van dingen die je nodig hebt. Dan bedoelen we zowel tijd als tools. Als laatste voeg je een urgentiescore of deadline toe. Met een urgentiescore bedoelen we bijvoorbeeld een cijfer van 1 t/m 5, waarbij 1 topprioriteit heeft en 5 meer een lange termijn klusje is.

Probeer er zo veel mogelijk op te zetten, dus ook de kapper, boodschappen doen en je oma bezoeken. Op die manier kom je achteraf niet plotseling in de knoei met de tijd. Als het goed is heb je nu een overzicht van al je to do activiteiten inclusief benodigdheden, tijd en urgentie.

Agenda overal bereikbaar maken

Vervolgens is het zaak dat je je activiteiten altijd inzichtelijk hebt. Heb je je lijstje bijvoorbeeld op de computer gemaakt, plaats hem dan in de cloud dat je hem ook op je smartphone kunt bekijken. Op die manier maak je trouwens ook je boodschappenlijstjes eenvoudig online inzichtelijk. Tegenwoordig voeg je je partner makkelijk toe aan een gedeelde to do list of agenda. Handig om op die manier direct je taken te delen.

Afstrepen maar

Zodra je taken hebt afgerond, ook al is het het bezoekje aan je oma, streep je die direct af. Dat geeft een lekker gevoel! Aan het eind van de dag zie je precies terug wat je gedaan hebt en hoe doeltreffend je te werk gegaan bent. Het geeft onwijs veel voldoening om zo de taken gedurende de dag lekker af te strepen.

Het belangrijkste is dat je consequent en gedisciplineerd al je taken blijft registreren. Aan het begin is het even werk om het op te zetten, maar als je eenmaal de routine te pakken hebt zorgt dit ervoor dat je veel effectiever kunt werken. Daarnaast vergeet je minder afspraken, is je hoofd minder vol en voel je je meer voldaan aan het einde van de dag.

 

Aanbevolen artikelen